Peremajaan muka di rumah: topeng dan kaedah lain

Kanak-kanak perempuan dengan kulit yang diremajakan

Walaupun dengan angka yang ideal, usia kita mendedahkan keadaan kulit muka kita. Ia paling terdedah kepada pengaruh luar, yang bermakna ia memerlukan perhatian dan penjagaan yang lebih tinggi daripada kita.

Kulit cerah berseri adalah idaman setiap wanita. Kulit sedemikian bercakap tentang kesihatan yang baik.

Hari ini dunia penuh dengan pencemaran dan tekanan dan apabila anda menambah kecuaian itu pada penjagaan kulit anda akan melihat kulit anda yang dahulunya sihat menjadi kusam dan tidak bermaya. Oleh itu, peremajaan kulit adalah sangat penting.

Peremajaan wajah di rumah boleh dilakukan menggunakan produk terbukti yang menjadikan kulit anda lembut dan bersih.

Dengan menjaga diri di rumah, kita boleh membuat sendiri kosmetik semulajadi yang selamat. Dalam tin dari kedai, tidak kira betapa cantik dan mahalnya, sering menimbulkan bahaya bukan sahaja kepada kulit, tetapi juga kepada kesihatan secara umum.

Untuk meremajakan kulit muka, anda boleh menggunakan resipi rakyat dan ubat rumah yang sentiasa ada. Kulit kita memerlukan penjagaan yang berterusan dan menyeluruh. Bukan rahsia lagi bahawa semakin kita semakin tua, keadaannya semakin teruk, dan ini kebanyakannya terpancar di wajahnya.

Rawatan rumah untuk peremajaan wajah

  • Aprikot.Aprikot kaya dengan vitamin A, C, dan B, serta likopena, yang menjadikannya sesuai untuk peremajaan kulit. Rendam empat hingga lima aprikot di dalam air dan biarkan bengkak. Keluarkan pulpa dan sediakan campuran homogen dengan menambah dua sudu teh madu, setengah sudu teh minyak badam dan setengah sudu teh jus lemon ke dalam pulpa aprikot. Sapukan campuran itu pada muka anda dan biarkan ia kering selama kira-kira dua puluh minit. Bilas dengan air sejuk. Kulit muka jadi berseri.
  • betik.Campurkan dua sudu teh pulpa betik dengan dua sudu teh madu dan sapukan campuran ke muka anda dalam gerakan membulat. Biarkan selama lima belas minit dan basuh muka anda dengan air sejuk. Betik kaya dengan asid alfa hidroksi, yang bertindak seperti pengelupasan semula jadi untuk menyuburkan dan menyuburkan kulit.
  • Topeng dengan kulit oren.Kupas oren dan keringkan kulitnya. Sediakan adunan dengan menambah dua sudu teh tepung kacang ayam dan satu sudu teh susu kepada satu sudu teh kulit oren kering. Sapukan topeng pada muka anda dan basuh selepas 15 minit. Asid sitrik dan vitamin C, yang kaya dengan kulit oren, membersih, mengelupas dan menegangkan kulit.
  • Topeng tembikai dan timun.Tembikai berguna bukan sahaja untuk penurunan berat badan. Peratusan tinggi likopena dalam tembikai membantu melawan tanda-tanda penuaan, termasuk kedutan. Sediakan topeng muka dengan mencampurkan timun parut, tembikai cincang, dan beberapa titis jus lemon. Sapukan topeng pada muka anda dan selepas beberapa ketika, bilas dengan air pada suhu bilik. Kilauan berminyak hilang dari kulit dan ia bersinar dengan kesihatan.
  • Pure pisang.Pisang boleh membantu memerangi jeragat. Buah ini sangat kaya dengan vitamin C dan vitamin B6, kedua-duanya membantu mengekalkan keanjalan dan keanjalan kulit. Tumbuk pisang bersaiz sederhana, tambahkan kira-kira dua sudu teh madu dan beberapa titik minyak zaitun. Campurkan bahan-bahan dan sapukan topeng yang terhasil pada muka anda. Selepas dua puluh minit, bilas dan anda akan melihat bahawa kulit anda kelihatan lebih licin, lebih tegang dan lebih berseri.
  • buah tomato- Sumber antioksidan. Berikan kulit anda dos antioksidan yang mencukupi dengan menggunakan tomato secara dalaman dan luaran. Satukan tiga sudu besar jus tomato dan satu sudu besar jus lemon. Tambah dua sudu krim berat. Buat pes halus daripada bahan-bahan ini. Sapukan pada muka dengan pergerakan bulat, biarkan selama 15 minit dan bilas. Tomato mengandungi lycopene, yang meremajakan dan menegangkan kulit. Mereka juga mempunyai sifat astringen yang memberikan kesegaran pada kulit.
  • Mengupas dengan oatmeal.Oatmeal kaya dengan sifat anti-radang dan antihistamin. Oatmeal mencerahkan kulit, melawan jerawat, dan juga bermanfaat untuk melembapkan kulit. Buat pes dengan mencampurkan satu sudu besar oat dengan sedikit air. Tambah satu sudu teh madu, kacau, sapukan pada muka dan bilas selepas dua puluh minit. Saponin yang terkandung dalam oatmeal membersihkan kulit, menjadikannya segar dan meriah. Ini adalah satu lagi ubat yang hebat untuk peremajaan kulit.
  • Yogurt pelembab.Yogurt buatan sendiri boleh melakukan keajaiban untuk kulit anda. Asid laktik yang terkandung di dalamnya adalah pembersih, pengelupasan dan pelembap semulajadi. Sediakan topeng dengan mencampurkan dua sudu teh yogurt, satu perempat sudu teh serbuk kunyit, dan dua sudu teh tepung kacang. Bersihkan muka anda, gunakan topeng, dan selepas 15 minit, bilas dengan air sejuk. Topeng muka ini membersihkan kulit secara semulajadi, menjadikannya lebih tegang dan menjadikan kulit kelihatan muda dan segar.
  • Susu tepung pelembap.Susu tepung boleh digunakan untuk membantu meremajakan kulit. Buat pes halus dengan mencampurkan satu sudu teh susu tepung, satu sudu teh madu, satu sudu teh jus lemon dan setengah sudu teh minyak badam. Biarkan campuran pada muka anda selama lima belas minit, kemudian basuh dengan air sejuk. Susu membersihkan kulit, lemon menegangkannya, dan minyak badam dan madu melembapkan kulit. Dalam erti kata lain, ubat rumah ini mesti ada untuk peremajaan kulit segera.
  • Topeng telur.Telur boleh digunakan untuk mengenyangkan kulit dengan protein. Buat pes halus dengan mencampurkan satu putih telur dan dua sudu teh tanah liat penyembuhan hijau. Menggunakan berus, sapukan campuran ke muka anda dari bawah ke atas. Biarkan ia kering sepenuhnya. Bilas bersih dengan air suhu bilik, kemudian sapukan pelembap pada kulit. Telur memberikan peningkatan muka, mengecilkan pori-pori dan menyuburkan kulit.

Apa Lagi Yang Boleh Anda Lakukan untuk Meremajakan Kulit Anda di Rumah?

  • Makan makanan yang seimbang. Pilih diet seimbang dengan banyak sayur-sayuran dan buah-buahan. Gunakan oren sebagai snek. Sertakan makanan dalam diet anda yang tinggi dengan asid lemak omega-3 dan sumber protein yang baik untuk membantu menyuburkan dan membaiki kulit anda dari dalam ke luar. Elakkan burger, kentang goreng, snek manis dan soda.
  • Dapatkan tidur yang mencukupi. Tempoh tidur yang disyorkan ialah lapan jam. Jika anda tidak boleh tidur selama lapan jam, anda perlu mendapatkan sekurang-kurangnya lima hingga enam jam tidur nyenyak. Untuk memastikan kulit anda segar, cuba tidur sebentar selama 10 minit pada siang hari.
  • Lakukan sukan dengan kerap. Senaman adalah prasyarat untuk peremajaan kulit. Selain latihan kardio dan kekuatan, bina beberapa yoga ke dalam jadual anda. Lebih baik peredaran darah anda, lebih baik kulit anda akan kelihatan.
  • Air minuman. Lapan gelas (satu setengah liter) air sehari adalah jumlah yang sesuai jika anda inginkan kulit yang lembut, sihat dan awet muda. Jadi jangan lupa air.

Sebelum anda beralih kepada krim dan losyen anti penuaan yang mahal yang boleh didapati di kedai kecantikan, cuba ubat rumah ini untuk peremajaan kulit. Mereka mudah, mudah, berpatutan, dan sangat berkesan.